środa, 7 czerwca 2017

Suplementacja witaminy D3 i K2 - czy rzeczywiście jest potrzebna?

Tak jak wspominałam przy okazji ostatniego wpisu na temat suplementów, chciałabym cyklicznie opisywać jeden z nich. Na pierwszy ogień pójdzie zatem bardzo ważna dla naszego organizmu, a przez wiele osób bagatelizowana witamina D3.

Najlepsza postacią witaminy D3 jest ta, która w wyniku działań promieni słonecznych syntezuje się w skórze człowieka. Zwykło się twierdzić, iż w wyniku oddziaływania promieni słonecznych na skore twarzy, ramion, klatki piersiowej itp. przez 15 minut dziennie nasz organizm jest  stanie wytworzyć ilość równą dziennemu zapotrzebowaniu organizmu na witaminę D3. Jednak każdy z nas jest inny, każdy organizm ma inne zapotrzebowania oraz prędkość z jaka wytarza sie w nim opisywana witamina. Wynika z tego, iż dla niektórych z nas 15 minut codziennej kąpieli słonecznej może być niewystarczające. Jeżeli dodamy do tego specyfikę klimatu panującego w Polsce, zmieniające się pory roku, bezsłoneczne tygodnie oraz tryb naszego życia (praca biurowa w zamkniętych pomieszczeniach pozbawionych dostępu do promieni słonecznych) możemy zaryzykować stwierdzenie, iż większość z nas cierpi na niedobór witaminy D3.



Witaminka D3 nie występuje obficie w diecie przeciętnego Kowalskiego. Należy ona do grupy witamin rozpuszczalnych się w tłuszczach. Rozpuszcza się doskonale w olejach i jest magazynowana w naszych organizmach. Organizm wykorzystuje rezerwy w okresach kiedy spada jej naturalna synteza w komorkach skory. Głównymi, naturalnymi jej źródłami sa jaja oraz niektóre ryby taki jak łosoś, miecznik, tuńczyk oraz dorsz (szczególnie jego wątroba).  



Niestety nawet regularne spożywania wymienionych produktów nie gwarantuje zaspokojenia pełnego zapotrzebowania naszych organizmów na witaminę D3. Niezbędne jest zatem jej dostarczenie w formie suplementu diety.


Zapewne zastanawiacie się w tym momencie po co właściwie jest wam potrzebna witamina D3? Cz w ogóle możliwe jest empiryczne określenie braków w stężeniu witaminy D3 bez przeprowadzenia badań morfologicznych?         

Spróbuje odpowiedzieć pytaniem na pytanie. Czy ktoś z was ma wrażenie, ze każdego dnia, permanentnie czuje się zmęczony, pozbawiony energii? Czy ktoś z was odnosi wrażenie, ze jedzie już tylko na oparach i za moment jego silnik przestanie funkcjonować z powodu braku paliwa? A może na dodatek odczuwacie idące w parze ze zmęczeniem bole w stawach ( kolana, łokcie)? Uskarżacie się na częste przeziębienia oraz biegunki? A może zauważyliście utratę apetytu lub dziwny niesmak oraz pieczenie w jamie ustnej oraz gardle? A czy pomimo dwudziestu lub trzydziestu lat z okładem czujecie się jak osoba po piedziesiatce?                                                                                                               

Jeżeli na którekolwiek z tych pytań jesteście w stanie odpowiedzieć twierdząco może być to sygnał, iż poziom witaminy D3 niebezpiecznie spadł i należy udać się na badanie morfologiczne w celu rozwiania wszelkich wątpliwości. Jeżeli wynik badan potwierdzi niedobory należy rozpocząć suplementacje syntetycznej witaminy D3. 



Witamina D3 MUSI być przyjmowana ZAWSZE w towarzystwie witaminy K2!!! Obie witaminy odpowiedzialne są za absorbowanie wapnia i fosforu .  Witamina K2 jest niezwykle istotnym dodatkiem do D3 z powodu pewnego hormonu białkowego obecnego w naszym organizmie – osteokalcyna. Jest on odpowiedzialny za wiązanie wapnia w naszych kościach, a jednocześnie zapobiega niepożądanemu odkładaniu się wapnia w tętnicach dzięki czemu unikamy ich zwapnieniom. Witamina K2 jest aktywatorem osteokalcyny. Bez jej udziału osteokalcyna pozostawałaby w „uśpieniu”, a wchłanianie wapnia byłoby nieefektywne. Upraszczając do jednego zdania, witamina D3 pomaga organizmowi przyswajać wapń, a witamina K2 jest przewodnikiem kierującym go w miejsca gdzie jest potrzebny. Długotrwała suplementacja witaminy D3 z pominięciem witaminy K2 może prowadzić do niepożądanych efektów.


A teraz nastraszę was i uświadomię do czego może doprowadzić niedobór witaminy D3. 

Oto podstawowe zaburzenia:
·        Na etapie życia płodowego niedobór witaminy D3 może powodować zaburzenia w rozwoju mózgu dziecka i prowadzić do jego trwałych uszkodzeń.
·        U marych dzieci niedobór prowadzi do krzywicy, a u dorosłych jej odpowiednika osteomalacji tj. rozmiękaniem kości.
·        U osób dorosłych niedobór D3 prowadzi do osteoporozy.
·        Prowadzi do chorób autoimmunologicznych takich jak reumatoidalne zapalnie stawów. stwardnienie rozsiane, toczeń.
·        Jest nierozerwalnie związany z problemem niedoczynności tarczycy.
·        Jest przyczyna chorób układu krążenia, a w szczególności nadciśnienia tętniczego.
·        Jest odpowiedzialny za powstawanie cukrzycy oraz chorób zapalnych.
·        Zwiększa ryzyko zachorowań na nowotwory piersi, prostaty oraz jelita grubego.
·        Prowadzi do otyłości
·        Przyspiesza procesy starzenia.


Jak widać powyżej, niedobór witaminy D3 może prowadzić do bardzo poważnych chorób, nawet tych zagrażających życiu.  Zachęcam was wszystkich gorąco do skontrolowania poziomu witaminy D3 w organizmie oraz jej suplementowania. Tak niewiele potrzeba aby uchronić się przed bardzo poważnymi chorobami oraz poprawić jakość naszego życia codziennego. Chroniczne zmęczenie oraz wiele niedogodności życia codziennego może ustąpić po połknięciu jednej tabletki kompleksu witamin D3K2 bezpośrednio po posiłku w którym obecny jest tłuszcz. Ja stosuje witaminę bezpośrednio po wysokotłuszczowym śniadaniu lub wypiciu kuloodpornej kawy (takiej z łyżką oleju kokosowego i szczypta cynamonu dla smaku).


Osobiście stosuje oraz polecam kompleks Witamin D3K2 firmy OstroVIT, natomiast córeczka dostaje firmy Dr.Jacobs.


Autorka artykułu IZABELA


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SZABLON BY: PANNA VEJJS.